logo

We Make Learning Fun

Află ce înseamnă gamification și descoperă câteva dintre cele mai populare mituri referitoare la acest concept.

Cine urmărește pagina noastră de Facebook a văzut în repetate rânduri că ne place foarte mult acest concept. Dar ce înseamnă de fapt gamification? Daca ați fost curioși și ați dat un search pe Google, cel mai probabil ați primit foare multe definiții, idei și caracteristici, toate diferite. De ce?

Foarte simplu. Fiecare a adoptat conceptul și și-a realizat propria metodă de lucru. Dar să o luăm cu începutul. În acest articol vă vom prezenta cele mai populare 3 mituri despre Gamification și, sperăm noi, vom reuși să le combatem.

În primul rând gamification este un concept foarte vast dar și încă la început. Și ce înseamnă asta? Înseamnă că la nivel mondial, nu ne-am pus încă de acord cu privire la ce înseamnă gamification și care sunt potențialele beneficii.

 

img

Cea mai populară definiție la ora actuală este următoarea: gamification este procesul prin care folosim reguli și elemente de joc pentru a motiva oameni. Și unde îi motivăm? Peste tot. La birou, la școală și chiar și acasă. Gamification a evoluat atât de mult încât oricine poate adopta acest model: de la managerul de proiect care vrea să-și ambiționeze echipa, la profesorul care vrea să își determine studenții să înțeleagă lecția predată și până la mama care vrea să își convingă copilul să își facă curat în cameră.

Însă tocmai din cauza evoluției rapide și diversificată a gamification, au apărut și câteva mituri.

1: Gamification și jocurile sunt același lucru.

De departe cel mai popular mit, foarte mulți înțeleg că gamification înseamnă să te joci. Nimic mai fals. Deși se preiau structuri, mecanici și reguli de joc, activitatea este și va rămâne întotdeauna serioasă.

Exemplu: Organizezi un eveniment și cauți o sală cu anumite caracteristici (să zicem 150 de locuri, aer condiționat, servicii de catering incluse și, evident, să se încadreze în buget). Research-ul este poate una dintre cele mai plictisitoare activități pentru majoritatea oamenilor, drept urmare membrul echipei care va primi această sarcină va fi mai mult decât fericit.

Cum ajută gamification: în loc să delegi sarcina unui singur membru, o oferi ca pe o provocare întregii echipe. Cel care identifică cea mai bună locație primește un mic premiu, care poate fi orice: o diplomă amuzantă cu “cel mai bun researcher”, un badge personalizat sau, ceva foarte util și apreciat, posibilitatea de a spune pas la o anumită sarcină. Cu cât este mai atractiv premiul, cu atât vor fi mai interesați să îl câștige.

2: Gamification te face prea competitiv

Foarte mulți oameni consideră că gamification generează mult prea multă competiție între colegi și, pe termen lung, poate crea probleme în echipă.

Competiția este numai o parte din gamification. Pilonii săi sunt competiția și colaborarea și așa cum poți gândi provocări individuale, poți concepe și provocări de echipă. Un model de gamification bun alternează între ele. Un model cu adevărat bun reduce competiția la lupta dintre tu de azi vs. tu de ieri.

Folosim exemplul de mai sus. Un proiect este format din pachete de activități. Research pentru locație este numai o activitate. La începutul proiectului, managerul poate prezenta fiecare activitate ca pe o misiune. Unele de grup, altele individuale. Premiul pentru realizarea fiecărei activități este același: puncte pentru echipă. În funcție de numărul de puncte strâns, la finalul proiectului se va oferi un premiu colectiv. De la o zi la piscină până la o seară de board games, poate fi orice. Ideea e că proiectul a fost realizat, echipa a colaborat și s-au ajutat reciproc.

3: Gamification rezolvă orice problemă

Nu. Deși gamification are o aplicabilitate mare, nu rezolvă orice problemă și nu se adresează oricui. Pentru unii poate fi un model benefic care îi ajută și îi formează. Pentru alții, poate fi o pierdere de timp. Important de reținut este faptul că mereu trebuie să facem diferența între cei pentru care chiar ar fi o pierdere de timp și cei care pur și simplu nu au înțeles cum funcționează.

Tu ce părere ai? Crezi că gamification ar putea fi un instrument util?

Lasă-ne un comentariu cu opinia ta! 🙂